Seutukaupungit ovat talousalueensa keskuksia tai keskuspareja, jotka eivät ole maakuntakeskuksia. Näiden kaupunkien vaikutusalueella asuu lähes miljoona ihmistä. Ammatillisella koulutuksella on tärkeä rooli seutukaupunkien elinvoimaisuuden ylläpidossa.
Elinvoimaisuus, jota ammatillinen koulutus tuottaa, on tärkeää osaamisen saamiselle, työvoiman tarjoamiselle ja yrittäjyyden mahdollisuuksille. Oppilaitosten yhteydet yrityksiin ja merkittävä rooli syrjäytymisen ehkäisemisessä korostuvat seutukaupungeissa. Vientiyrityksistä monet ovat keskittyneet seutukaupunkeihin. Tärkeä aluekehittäjärooli on siksi muistettava erityisesti tarkasteltaessa seutukaupunkeja.
Toisen asteen ammatillisessa reformissa uudistetaan niin tutkintojärjestelmää kuin järjestäjärakennettakin. Samalla myös peruskoulun ja ammattikoulun lainsäädäntöä yhtenäistetään. Yksilöllisiä mahdollisuuksia ja työpaikoilla tapahtuvaa oppimista lisätään. Toisaalta myös rahoituksesta on leikattu runsaasti.
Nyt meneillään olevasta ammatillisen koulutuksen reformista on julkisuudessa tuotu paljon uhkia esiin. Toisaalta onnistuessaan reformin avulla voidaan saada myös paljon hyvää aikaan. Uudistuksessa tavoitteena on oppisopimuskoulutuksen lisääminen, joka tiivistää yhteyttä työelämään. Myös koulutuksen joustavuuden lisääminen tulee olemaan pääasiassa positiivista.
Uudistuksissa korostuu arvioinnin merkitys
Kuten aina uudistuksissa, uudistuksen onnistumisen arviointi on hyvin tärkeää. Arviointia ja kriittistä tarkastelua on tehtävä paitsi ennen uudistukseen lähtemistä, myös sitä toteutettaessa. Itsenäisenä koulutuksen arviointivirastona toimiva Karvi tulee olevan arvokas toimija, kun uudella tavalla tarjottavan ammatillisen koulutuksen laatua arvioidaan. Arvioinnin avulla koulutusta voidaan joustavasti kehittää myös uudistuksen aikana ja resursseja suunnata oikealla tavalla.
Arvioinnit tulevat olemaan tärkeänä apuna, kun pyritään saamaan objektiivista, ulkopuolista tietoa siitä, miten ammattikouluttajat aidosti pystyvät varmistamaan koulutuksen laadun yhteistyössä työantajien kanssa. Vaikka ammatillisen koulutuksen reformi on jo vahvasti etenemässä, tarvitaan paikalliseen, alueelliseen ja valtakunnalliseen päätöksentekoon ja kansainväliseen vertailuun arviointitietoa, uudistusprosessin aikana jopa enemmän kuin sitä suunniteltaessa.
Saattaa olla, että Karvi on arvioijana nyt historiansa suurimman haasteen edessä ja myös erityisen läheinen kumppani seutukaupungeille. Seutukaupungeissa on perinteisesti tarjottu laadukasta ammatillista koulutusta. Reformin riskinä on, että tärkeä aluekehittäjä katoaa seutukaupungeista kokonaan, mikäli koulutuksen laatua ei kyetä arvioinnin avulla ohjaamaan. Suunnitellut ja jo toteutetutkin paikkavähennykset eivät saa vaarantaa koulutuksen järjestämistä eivätkä eriarvoistaa järjestäjiä. Tasa-arvoisten palvelujen saatavuuden ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta on olennaista saada jatkuvasti arviointitietoa. Epäonnistuessaan leikkaukset vaikeuttavat nuorisotakuun toteuttamista ja todellisuudessa sitä voidaan arvioida vain ulkopuolisen toimijan avulla.
Tulevaisuudessa koko toisen asteen koulutus nostetaan koulutuskeskustelun keskiöön
Alkamaisillaan oleva lukioreformi tuottaa myös uusia arvioinnin kohteita. Koko lukio- ja ammattikoulutusta joudutaan jossain vaiheessa tarkastelemaan kriittisesti yhtenä kokonaisuutena ja joustavuutta elinkeinoelämän suuntaan on pohdittava. Tulevaisuudessa toinen aste tulee olemaan yhteiskunnallisen koulutuskeskustelun keskiössä.
Kansan sivistäminen ei saa unohtua. Karvi on hyvä kumppani, kun tarkastellaan, miten sivistystehtävä toteutuu ammatillisen koulutuksen reformin aikana ja sen jälkeen. Erikokoiset, laadukkaat alueelliset ammatilliset oppilaitokset ovat Suomen tulevaisuuden ja menestyksen avain.